Mijn Eemsdelta Beweegt 0

Motor & Learning Lab

Wat is een Motor & Learninglaboratoruim?
M&Llab is een beweegcircuit waarbij leerlingen langs een aantal verschillende beweegactiviteiten gaan om met allerlei vormen van bewegend leren in aanraking te komen. Het doel van M&Llab is om leerlingen in beweging te krijgen. Tijdens M&L werken leerlingen aan hun grove en fijne motoriek, bewegend leeractiviteiten, activiteiten voor schrijfontwikkeling en balansvormen.

Waarom een Motor & Learninglaboratoruim?
Binnen het basisonderwijs blijft er een groep kinderen, die motorisch gezien, moeite blijven houden met de basisbewegingen van hun grove en fijne motoriek. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit aantal kinderen de afgelopen jaren aanzienlijk is gestegen. Er wordt op dit moment extra ingezet op de ondersteuning van de motorische bewegingen in de groepen 1 t/m 3. Echter is gebleken dat er in de oudere groepen ook nog steeds ondersteuningsbehoefte is en herhaling van deze motorische oefeningen wenselijk is. M&L lab draagt niet alleen bij aan de motorische vaardigheden van kinderen, maar door tijdens dit M&Llab ook bewegend leeractiviteiten toevoegen zorgen we ervoor dat leerlingen hun gehele basisschooltijd meer in beweging komen en minder stil zitten. Het M&Llab is een onderdeel van de Dynamische Schooldag. Door deze kinderen naast de gymlessen wekelijks een extra beweegcircuit aan te bieden met daarin opdrachten voor de grove en fijne motoriek, conditionele opdrachten en coördinatieopdrachten zullen deze belangrijke basisvaardigheden verbeteren.

In een Motor and Learninglab worden de volgende circuitonderdelen aangeboden: grove en fijne motoriek, conditie oefeningen, coördinatie oefeningen, bewegend rekenen en er wordt gewerkt aan een taalonderdeel. Deze circuits zijn op verschillende niveaus in de groepen 4 t/m 8 in te zetten. Een voorbeeld overzicht en opzet van een Motor & Learninglaboratorium is meegestuurd als bijlage.

Doel van een Motor & Learninglaboratoruim?
Het doel van een M&Llab is dan ook het verbeteren van de motoriek, kinderen meer in beweging krijgen daarbij gecombineerd het automatiseren van de basisvaardigheden van kinderen in de groepen 4 t/m 8. Het is de bedoeling dat, in ieder geval, een keer per twee weken, onder begeleiding van een sportcoach, samen met de groepsleerkracht, een circuit van acht verschillende activiteiten aan te bieden. Na een jaar begeleiding is het wenselijk dat de school het programma zelf gaat voortzetten

Het M&L wordt in de school op een centrale plek opgebouwd. Alle groepen kunnen dan wekelijks naar deze plek toe om deel te nemen aan het circuit.

Chantal ten Hove

Chantal ten Hove
Sportcoach gemeente Eemsdelta

Sportief gezonde jeugd